donderdag, januari 26, 2006
Reinigingsrecht voor de ateliers.
Waarom is het tarief voor het ophalen van bedrijfsafval voor kleine ondernemers niet lager omdat ze weinig afval aanbieden? Het reinigingsrecht wordt sinds 1 januari 2004 eens per jaar geheven via een aanslag van de Dienst Belastingen Gemeente Amsterdam. Voor die tijd werd het reinigingsrecht maandelijks geheven via de Nuon rekening. Destijds was het niet veel minder, maar het viel minder op omdat het maandelijks in rekening werd gebracht. Voorheen was er nog één tarief voor alle niet-huishoudens die tot 9 vuilniszakken per week op straat zetten. Vanaf 1 januari 2005 is er een gedifferentieerd tarief, voor 1 tot 4 vuilniszakken per week en voor 5 tot 9 zakken. Daarnaast wordt geprobeerd om de veegkosten, die ook in het tarief zaten, met ingang van 2006 via het rioolrecht te innen, zodat het Reinigingsrecht dan verlaagd kan worden. Als een niet-huishouden extreem weinig afval aanbiedt, kan het gunstiger zijn om zaken te doen met een andere inzamelaar dan de gemeente. Er kan dan restitutie van Reinigingsrecht worden gegeven, mits het bedrijf aantoont daadwerkelijk geen gebruik te maken van de huisvuilinzameling (dus ook niet met papier, karton en glas). Bedrijven zijn verplicht deze fracties gescheiden aan te bieden. Met ingang van 1 januari 2005 is er zoals gezegd een gedifferentieerd tarief: kleine vervuilers die aantonen inderdaad kleine vervuilers te zijn, betalen dan net zoveel als een huishouden. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de kleine vervuilers. Er zijn echter niet veel bedrijven die inderdaad kleine vervuilers zijn. Gebruikelijk onderschatten ondernemers de hoeveelheid vuil die ze aanbieden. Elk geval is verschillend, er zijn ook eenmansbedrijven die erg veel afval produceren. Uiteindelijk heeft elk bedrijf de keuze om wel of niet gebruik te maken van de gemeentelijke afvalinzameling. Wilt u meer informatie ontvangen over het reinigingsrecht, dan verzoek ik u contact op te nemen met de afdeling Afvalinzameling in uw eigen stadsdeel.
Reinigingsrecht 30 december 2005
De stadsdelen voeren ieder een eigen afvalinzamelingsbeleid. Dit resulteert in verschillende tarieven. Het staat bedrijven vrij om te kiezen of zij hun afval door derden of door het stadsdeel laten verwijderen. Kiest u voor het stadsdeel en zet u per week niet meer dan 4 hectoliter (h.l.) op straat (komt ongeveer overeen met negen vuilniszakken van 40 liter), dan zal het stadsdeel uw afval gezamenlijk inzamelen met het huishoudelijk afval. U betaalt de heffing vanaf 2004 niet meer via de nota van Nuon (voorheen Energie Noord West), maar via de gecombineerde aanslag van de Dienst Belastingen.
Voor de stadsdelen Oud-West en De Baarsjes geldt voor 2006 ook een lager tarief (tot c.a. 2 hl.). Het tarief voor de Baarsjes is € 384,24 en voor Oud-West € 293,84.
Het juiste tarief voor de inzameling van glas, karton e.d. in stadsdeel Centrum is € 97,44.
Bron:gemeentebelastigen
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten