NOTULEN SHB-HUISVERGADERING
d.d.: 2/2/06 Plaats: Buurthuis De Balk. Tijd: 20.00-22.00 uur
Aanwezig: Michael, Klaas, Anita,Gemma,Steve,Rich,Gabriel,Bea,Hette,Sjap,Joep,Hanneke en Sybille.
Afwezig met bericht: Anne en Moniek (nr.11)
Voorzitter: Maarten Dahmen van buurthuis De Balk.
Notulen : Bea Sengers.
Mededelingen:
- Weblog van het SHB (gemaakt door Steve) is online: htt://woonverenigingshb.blogspot.com
Je kunt zelf een accountnaam/wachtwoord aanmaken of via: secretaris_SHB + wachtwoord SHB4EVER, inloggen.
- De notulen zullen op deze weblog te vinden zi
n, maar verder ook (nog) via de postbussen verspreid worden.
- Maarten merkt op dat de notulen gekopieerd kunnen worden op De Balk, hij zal dit regelen voor ons.
- We bedanken Hanneke als bestuurslid. Ze was geweldig!
- Maarten feliciteert ons met de gewonnen rechtszaak: SHB versus J.Dragt.
- Joep wil geen gebruik meer maken van de kelder en heeft deze inmiddels ontruimd.
- Hanneke en Anne onderzoeken nog steeds de mogelijkheid van bergruimte(s). Anne bouwt een virtueel SHB en gaat zo via de kruipruimtes op zoek naar bergruimte.
In haar enthousiastme heeft ze ook Hein de Haan hierin weten te betrekken.
We spreken af dat de vrijgekomen kelder -waaruit Joep =vertrokken- meegenomen wordt in dit onderzoek!!
Agenda:
1.Goedkeuren van notulen d.d.21/12/05
Aanvullingen:
- Wat betreft bergruimte en hoe deze te gebruiken, is voorstel 2 (het "mits"-voorstel ) met een ruime meerderheid van stemmen aangenomen.
- Klaas is (nog) bezig met het uitwerken van: hoe om te gaan met minderheidsstandpunten.
- Hette heeft de oude bewoners-kandidatenlijst gevonden en aan Klaas gegeven.
- Niet Joep, maar Anita en Bea hebben contact opgenomen met de Icovabeheerder.
- Het punt van de huurverhoging blijft op de agenda staan, ter bespreking.
2. Het nieuwe bestuur: voorzitter = Sybille, penningmeester = Steve, secretaris = Bea. Klaas, Gemma en Sjap zijn algemene bestuursleden.
Hette heeft schriftelijk bezwaar gemaakt tegen Steve als bestuurslid." Op basis van zijn eerdere SHB- bestuurslidmaatschap als voorzitter in het verleden", heeft zij twijfels omtrent zijn integriteit.
Steve merkt op dat hij nooit eerder bestuurslid van het SHB is geweest, dit gaat in het verbale tumult verloren.
Er ontstaat nl. een levendige discussie over de termijn waarop bezwaar tegen het nieuwe bestuur gemaakt kon/kan worden.
Hoe zijn we hierbij te werk gegaan, Bea pakt de vorige notulen er even bij:
In de vergadering van 1/12/05 zijn de namen van de nieuwe bestuursleden voor het eerst genoemd.
Tussentijds, gedateerd 5/12/05 is door Klaas bij iedereen in de brievenbus een brief gedaan met daarop de namen van het nieuwe bestuur en de vraag, m.n. aan SHB-ers die niet bij de vergadering van 1/12/05 waren om alsnog hierop te reageren.
In de vergadering van 21/12/05 , is het nieuwe bestuur aangenomen.
Hette geeft aan meer tijd nodig te hebben gehad om haar bezwaar te uiten, waarvoor zij nu alsnog de ruimte krijgt via haar brief+bezwaar.
Er ontstaat enige onenigheid over de inhoudelijkheid van dit bezwaar, waarin Klaas het voor Hette opneemt. Sybille en Gemma aangeven uit het bestuur te stappen als Steve eruit gaat.
Maarten opmerkt dat in een 'normale democratie' een bezwaarschrift gezien kan worden als een tegenstem.
Waarop we besluiten te stemmen over het bezwaar van Hette. Niemand behalve Hette zelf stemt voor. Dus: afgewezen
3.De Icova-beheerde J.Cuperus is langsgeweest om met Anita en Bea te praten
.
Aan de werkruimtes van het SHB zit een contract vast voor afvalinzameling (reinigingsbelasting), wat vanaf het begin met Icova is afgesloten. Onze vraag was of er mogelijke goedkopere alternatieven hiervoor zouden zijn. Stadsdeel Zeeburg is als enige stadsdeel per 1/1/02 gestopt met het inzamelen van bedrijfsafval. Daar gaat ons mogelijke alternatief. De heer Cuperus wist ons ervan te overtuigen dat wij met ons Icova-contract uiteindelijk het voordeligst uit zijn, omdat: -stadsdeeltarieven gemiddeld 3x hoger zijn dan Icova-tarieven.
- Icova dé grootste firma is op het gebied van bedrijfsafvalinzameling en daarmee de goedkoopste kan zijn.
- Wij met diverse 'gebruikers' in het SHB als één bedrijf worden aangeslagen, Waar in veel vergelijkbare woon/werkpanden- en zgnde broedplaatsen 'gebruikers=bedrijven'' afzonderlijk/gesplitst worden aangeslagen.
- Bij niet nakomen van de verplichting tot reinigingsbelasting kunnen bij contrôle hoge boetes worden uitgedeeld.
Kortom, of je nu wel of niet gebruik maakt van deze dienst (=in de praktijk ophalen van de Icova-afvalzakken), je zit eraan vast. De kosten voor 2006 zijn 247,- euro, hoofdelijk omgeslagen over de gebruikers van de SHB-werkruimtes.
4. Bezoek van woonstichting De Key, aan het SHB, in de personen van Jan van Schaik en Frank Herscheid.
Datum: 1februari 2006. Aanwezig: Klaas, Bea en Sjap namens het SHB. Verslag van dit bezoek:
Het initiatief hiervoor kwam van De Key, hun bedoeling was een informeel bezoek te brengen aan het SHB, mede in verband met het inwerken van Frank Herscheid als nieuwe accountmanager. Jan van Schaik was van oudsher (heeft ons indertijd de huurcontracten laten tekenen) bij het SHB betrokken, nu sinds lange tijd niet meer, maar wel de aangewezen persoon om Frank Herscheid in te werken. Ze werken bovendien op dezelfde afdeling, waardoor onderling contact mogelijk is.
Jan van Schaik gaf aan dat de verhoudingen en de communicatie met het SHB in het verleden niet altijd soepel is verlopen en speelde dat verwijt naar ons toe. Wij gaven aan dat die discommunicatie wederzijds was en het onze intentie was om de communicatie in de toekomst te verbeteren, waarop werd afgesproken zeker zo'n tweemaal per jaar bij elkaar te komen om lopende zaken, ook tav beheer/onderhoud gezamenlijk te bespreken. Actueel nu: lichten in de openbare ruimte en brandalarm.
Ter sprake kwam ook de stand van zaken mbt de rechtszaak SHB versus J.Dragt en De Key. Wij brachten naar voren hoe de rol van De Key hierin, nl. het negeren van de cooptatieregeling een cruciale rol heeft gespeeld. Dat we de rechtszaak gewonnen hebben, maar ons mogelijk nog een hoger beroep te wachten staat, nóg meer advocaat-kosten naast de kosten die al gemaakt zijn. Dat we nu bovendien moeten samenwonen met J. Dragt, die op geen enkele manier genegen is om samen te werken met de bewoners van het SHB, integendeel, geen actie schuwt (zie het inpikken van de tuin en Anita aangeven bij de politie) om ons tegen te werken en aan te vallen. Als reactie op het negeren van de cooptatieregeling door De Key in deze zaak, gaf Jan van Schaik volmondig toe dat De Key hier een fout in had gemaakt. Degene die op dat moment vanuit De Key hiermee belast was: Mevr.Pieter, was bij het ondertekenen van het huurcontract met J.Dragt onkundig van de cooptatieregeling. We maakten een concrete afspraak dat De Key bij individuele bewonersaanvragen mbt woningruil, eerst contact opneemt met het bestuur van het SHB. Op onze vraag wat De Key voor het SHB kan doen in mogelijke vervolggeschillen met bv. J.Dragt zeiden ze dat ze op redelijke termijn een gesprek zullen organiseren tussen een bemiddelaar van De Key (mevr. Saida?) en het SHB.
Frank Herscheid overhandigde ons het servicekostenoverzicht, wat officieel ter goedkeuring door het SHB gezien moet zijn, vóór elke bewoner dit op zijn/haar huurcontract terugvindt. Ook vroegen zij om een kopie van de statuten van de SHB-bewonersvereniging.
Tot slot kregen ze een rondleiding door het SHB, van de kelders tot het dakterras, inclusief bezichtigen van de werkruimte van Bea en van Anita. Gelukkig was Anita zelf aan het werk in haar atelier en heeft zij uitgebreid kunnen vertellen wat voor impact de hele rechtszaak op haar heeft. Ze konden nu ook met eigen ogen zien dat het atelier niets wegheeft van een 'slaapkamer'/derde kamer, maar duidelijk een werkruimte is, waarna ze ook nog de tuinen hebben bekeken.
De huisvergadering besluit nav dit verslag, dat het belangrijk is onze eigen strategie helder en scherp te krijgen én bovendien gemaakte afspraken met De Key zwart op wit te zetten. Onze advocaat Seegers heeft zich bereid verklaart om bij een inhoudelijk gesprek met De Key aanwezig te zijn.
We spreken ook af om vanuit het bestuur van het SHB één contactpersoon naar De Key te kiezen.
5. Stand van zaken Rechtszaak:
Duidelijk is dat J.Dragt een andere advocaat heeft, onduidelijk is nog of ze in hoger beroep gaan. Half maart moet dit bekend zijn.
Er is een ingekomen brief van J.Dragt, waarin zij verzoekt het gehele huurbedrag rechtstreeks aan haar over te maken. ( 2.787,- euro / 30x92,92)
Klaas: het lijkt me niet goed haar het recht toe te kennen van een verhuurderspositie binnen het SHB.
Steve: Zoals indertijd in de gemaakte afspraken rond het atelier van Anita is besloten, wordt dat bedrag door de bewonersvereniging van het SHB overgemaakt naar De Key, waarop De Key dit verder afhandelt met de bewoner van nr. 29. (op dit moment J.Dragt)
Sybille stelt voor ook contact op te nemen met de advocaat hoe hierin het verstandigst te handelen.
6. Het tuinverhaal: hek weggehaald door Sybille en Anita, aangifte gedaan door J.Dragt, politieverhoor Anita etc. zorgt voor een oplaaiende emotionele discussie, waarin Hette het opneemt voor J.Dragt en Anita zich hierdoor gekwetst voelt.
Afgesproken wordt dat we het -door J.Dragt- geannexeerde gemeenschappelijke stuk tuin terug willen. Sybille maakt hier een voorstel voor, waar alle bewoners op kunnen reageren. Niet reageren = een blanco stem.
7. Plannen van Dekker: de huren van sociale huurwoningen zonder huursubsidie die in duurdere gebieden liggen qua huizenprijzen (woz-waarde) fors te verhogen.
Betreft dat ook ons pand? Is vooralsnog niet duidelijk. De komende verkiezingen zijn hierin van belang: zijn er genoeg andere sociale woningen beschikbaar etc.
Maar ook De Key kan hierin een rol spelen. Zijn zij bereid een uitzondering te maken voor het SHB. Dit meenemen in de gesprekken met De Key.
Maarten merkt op dat er een huurdersvereniging in oprichting is, in Zeeburg. Misschien goed om ook met hen contacht op te nemen tzt.
Rondvraag:
Rich: Is benadert door iemand van het "Grachtenfestival", om in de zomer (augustus) in de tuin rondom het SHB kleine concerten te geven. Ze zijn op zoek naar geschikte en sfeervolle locaties. Lijkt ons een leuk idee. Anita merkt op dat het eventueel met de open-atelier-dagen te combineren is.
El: Wil liever zo weinig mogelijk verlichting aan in de hal. Meenemen in de beheers-afspraken met De Key.
Joep: meld de vergadering dat hij van plan is te verhuizen en dat hij wat hem betreft dan rechtstreeks -buiten SHB om- naar De Key stapt.
Het servicekostenoverzicht van De Key gaat rond in de vergadering, ter goed/afkeuring. Wordt goedgekeurd en kan teruggestuurd naar De Key .
Het bestuur gaat ism alle shb-ers de kandidaatbewonerslijst updaten.
Volgende huisvergadering: 16 maart, wederom 20.00 uur in De Balk. Met dank aan voorzitter Maarten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten